Dessa saker låg i anslutning till varandra på ett bord, som var placerat centralt i lokalen.
Därefter fick vi välja en av våra skisser och leta efter denna form i huset, och sen dokumentera formen via kort, samt i omgivningen av formen göra ett frottage av något.
När vi hade samlat ihop några frottage bilder bytte vi dem med varandra, och lade ut frottagen utefter varann och berättade en saga om vad man såg på dessa bilder.
När alla hade berättat sin berättelse så skulle vi i helgrupp skapa ett träd av frottage bilderna.
Vad jag har lärt mig under denna workshop är att man inte alltid måste skissa av någon speciell sak, utan även kan måla de tomrum som uppstår runtomkring. Det kändes lite motsträvigt i början att göra så, men allteftersom tyckte jag att det var roligt att testa på. Detta perspektiv känns användbart även bland barnen, så det tar jag med mig vid min framtida yrkesroll.
Vad jag märkt under min VFU så brukar eleverna bedöma sina bilder de målat som fina eller fula, vilket jag skulle vilja att barnen kom bort ifrån. Genom att använda detta perspektiv på fritidshemmet, skulle barnen ges möjlighet till reflektion, att allt inte behöver bedömas som fint eller fult. På så sätt skulle det kunna utveckla nya möjligheter inom teckning/bild, vilket jag hoppas på.
Här är två av mina bilder jag skapade under workshopen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar