tisdag 21 april 2015

Slutreflektion av mitt gestaltningsarbete

Jag känner att arbeta i denna gestaltningsform har varit väldigt givande, inspirerande och rolig fastän man emellanåt har känt sig super frustrerad och stressad när jag fastnat och inte vetat hur jag ska kunna ta mig vidare. Jag känner att jag fått en nytt perspektiv på saker på många sätt. Att arbeta utan mål känner jag gett mig mindre press och kan njuta mer i nuet under skapandet av nya verk, och inte behöva tänka tre steg längre fram undertiden verket skapas. Min motivation och kreativitet har triggats igång på nytt, vilket jag väldigt glad för! 

Vad jag inspirerades av under detta arbetet kom mycket från youtube. Alltifrån klippet Steal like an artist: Austin Kleon, Converting color: RGB to CMYK och Andrew Andrzej Laczynski. Alla klipp jag blev inspirerad av har jag även tidigare lagt upp på min blogg, men självklart har jag också blivit inspirerad av mina klasskompisar och på handledningstillfällena. 

Att omvandla denna gestaltningsprocess på mina framtida bildlektioner är något som jag känner att jag kommer använda, då den känns väldigt nyttig och rolig på många olika sätt. Vad jag upptäckt under min VFU så värderar vanligen barnen sina egna men också varandras bilder de målar, och detta kommer jag bl.a. att sträva efter att eleverna ska komma ifrån. Att arbeta med gestaltningsarbete anser jag kan främja deras förståelse om att det inte finns något rätt eller fel inom konstskapande utan att mångfald är positivt och berikande, såsom M. Hermansson Adler säger (personlig kommunikation, 6 mars 2015) "Rätt rätt rätt men fel fel fel och fel fel fel men rätt rätt rätt".
Genom att eleverna med en sådan här arbetsmetod får möjlighet att utforska om sådant de är nyfikna på och utefter deras egna erfarenheter och att de får arbeta med händerna, kopplar jag detta till Vygotskij (2010).  "Learning by doing" tycker jag passar bra vid denna arbetsmetod och känner att det är ett effektivt och roligt sätt att öka sin kunskap genom. 

Jag arbetade med form och färg mestadels under mitt gestaltningsarbete och detta tycker jag att man exempelvis skulle kunna använda sig av med eleverna likaså. Jag tänker att man bl.a. skulle kunna prata med eleverna om att färger har olika betydelser i olika kulturer, men jag tänker också att man skulle kunna låta barnen lyssna på olika slags låtar och låta eleverna måla till musiken om hur musiken får dem att känna.
I skolsammanhang kan det också vara svårt för barnen att låta sin kreativitet flöda om uppgifterna är för fria, då skulle man kunna använda sig av former i deras/sin omvärld för att starta igång kreativiteten. Vilket även jag själv gjorde i början av detta gestaltningsarbete vid de två första målningarna jag gjorde. 
I vilket fall så kommer jag att anpassa min undervisning utefter elevernas intressen, behov och vad dem är nyfikna på att utforska/lära sig mer om, vilket jag tycker är väldigt viktigt och även Skolverket (2011) beskriver.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar