fredag 20 februari 2015

Veckans reflektion v. 8

Denna veckan har vi bl.a. pratat om olika sätt att främja elevers läs- och skrivsvårigheter, men vi har även fått testa på några övningar inom detta område.
En av dessa övningar gick ut på att man skulle välja en bokstav, och därefter framställa en bild som illustrerar bokstaven med ljudhärmande bilder/tecken. 
Sådana övningar skulle jag vilja använda mig av vid min framtida yrkesroll, både som bildlärare och fritidslärare. Att med hjälp av barnen tillsammans framställa sådana bilder som utgår ifrån deras egna erfarenheter, där exempelvis elevernas egna namn kunde ingå. Att fokusera på processen och att barnen får utrymme för fantasi och lustfylldhet, och att den färdigställda produkten hamnar i sekundärt fokus. Att den färdigställda produkten skulle kunna hjälpa barnen vid avkodning av ord/bokstäver, men att dem förhoppningavis lär sig via produktionen likaså. 
Detta skulle kunna kopplas till Lars Lindströms fyrafältare (Lärande om, Lärande i, Lärande med och Lärande genom). 

Likaså i en annan övning gjorde vi en prafras, som skulle representera demokrati och en av de symboler som ingick i häftet "För tolerans och demokrati". 
Här nedan är min tolkning av symbolen "Aeishjálmur" och ska föreställa ett snöfall, där alla snöflingor är unika, precis som varje enskild människa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar