tisdag 17 mars 2015

Ännu en uppgift från Magnus seminarie

Ett annat seminarie som jag ska skriva lite extra om är där vi skulle tillverka eget identitetskort på valfritt sätt. Jag valde då att rita en katt, då jag anser att de verkar ha ett bekvämt och harmoniskt liv. 



Jensen (2013) beskriver att elever är bärare av många olika identiteter samt att de har olika identiteter i olika grupper och olika sammanhang, där de försöker orientera sig bland detta och försöka komma fram till sin egen identitet. För att stödja elever i detta identitetsskapande anser jag att det bl.a. kan vara användbart att låta barnen få skapa olika identitetskort, för att stödja dem till att våga testa på någon ny identitet som de vill utforska/testa sig på att vara i verkligheten. Det skulle därefter kunna göra en föreställning, där eleverna får chans testa på att spela olika personligheter i olika sammanhang. 

Man skulle också kunna utveckla det såsom att låta elever få berätta/skriva en berättelse om sin nya karaktär, vilket kan kopplas till Skolverket (2011) som redogör att identitetsutveckling är förknippat med språk och lärande, och att elever utvecklar sin kommunikativa förmåga genom att dem i stor omfattning ges möjligheter att samtala, läsa och skriva. 

 

Referenser
Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskola och fritidshem. Stockholm: Fritzes. 

Jensen, M. (2013). Livsstil och identitet. A. Fjällhed, M. Jensen (Red.), Barns livsvillkor. I mötet med skola och fritidshem. (s. 43-60). Lund: Studentlitteratur AB. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar