lördag 14 mars 2015

En av mina två uppgifter från Magnus seminarier

Jag har redan gjort inlägg efter de flesta av Magnus Herrmanssons seminarier, men har valt ut två extra att skriva lite mer om.
Den 4 mars var vi och besökte två utställningar som fanns på Världskulturmuseet, där den ena hette Jordlingar och den andra Whipala. Vi fick här i uppdrag att individuellt hitta tre artefakter från utställningarna, som man ansåg hade något gemensamt och därefter måla dessa på ett papper.

Mina tre artefakter är ifrån utställningen Jordlingar och jag kände att denna utställning innehöll massor av fakta men att den var utformad på ett fantasifullt sätt. Detta bidrog till att jag valde jorden, rymden och en flygande elefant som mina artefakter. Min koppling till dessa tre är att om en elefant kunde flyga ut till rymden, så hade elefanten kunnat se jorden såhär.

Att arbeta på detta sätt som vi fick göra under utställningen anser jag är en användbar arbetsmetod, som jag kommer att ta med mig vid min yrkesroll. Jag anser att elever kan lära sig mycket genom denna metod. Att bli delaktiga i undervisningen och att dem ges möjlighet att ta eget ansvar, och att det likaså kan främja barnens motivation och kreativitet då dem själva får välja ut några föremål (Skolverket, 2011).

Persson och Wiklund (2007)beskriver att det är viktigt att barnen får utrymme att utforska och undersöka på olika sätt, genom att bl.a. studera konkreta material och undersöka dem i verkligheten via studiebesök, eftersom elevernas förståelse är situationsbunden och kompletterar tillsammans lärandet.
Björneloo (2008) beskriver likaså att det är betydelsefullt att eleverna ges möjlighet att vid olika konkreta utgångspunkter först i det lilla och nära lära sig se helheter och sammanhang, för att senare kunna utvecklas i allt vidare perspektiv. Att barnen får möjlighet till att individuellt leta efter tre artefakter som har ett samband, kan vara ett användbart sätt att främja deras utveckling av att kunna se sammanhang och helheter.

Jag anser likaså att eleverna kan lära sig bättre på detta sätt då dem kan koncentrera sig på några få föremål och lära sig om dem, istället för att eleverna känner att de måste fokusera på alla föremål som finns på utställningarna på samma gång, då ökar risken att de tappar motivationen och koncentrationen.


Referenser
Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskola och fritidshem. Stockholm: Fritzes.

Persson, A och Wiklund, L (2007). Hur långt är ett äppleskal? - tematiskt arbete i förskoleklass. Stockholm: Liber.  

Björneloo, I (2008). Hållbar utveckling- att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Stockholm: Liber. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar